Stalkers. Bhahaha

Friday, January 4, 2013

It is Funny How Fast Everything Changes

Kan? Like all of sudden dah 2013. Like all of sudden I am turning to 20. Like all of sudden I am at my last block for my 1st semester. My first year here is already half-way spent. And all of sudden I feel old and grown up and  I miss a lot of things that happened around me before. 

We are so busy everyday doing our business till a week passes by so fast. And sometimes, a week can even be felt like a day! This is just funny I dont know why. Every day we keep doing our routine such as solat, go to class, eat, listen to the lecturers talking (sampai kekadang tak paham), updating ourselves with current news thru Facebook, Twitter and online news yadda yadda. But.. Still, we still miss out lots of things! We lost contact with our primary, secondary and college friends. Konon-konon keep in touch forever, then tup tup dah setahun tak contact one another. Then, tak tahu dah jadi apa kat kawan kita tu, lalu terputus macam tu ja hubungan. Haha. Lawak. Then both sides don't make any effort to restart and taaruf. Eventually, both become strangers. Sad thing yet it is real! 

This thing happened to me as well. When I was back then in Penang for my Xmas' Holidays, I went to the market nearby with my mum. When I was walking, tengok2 barang (biasalah, you know like what people usually do at the market lol), jeng jeng.... I bumped into my old friend! Haha, it had been a looooooong time since I met her. And I was like, " Adila Rozali? Eh?" She was like, " Tashaaa!!!! Wey lama tak jumpak hang." Padahal dekat Facebook "friends" and dua dua ada Whatsapp which means both of us ada contact number lah but haha tak contact2.

(((apa sebenarnya tujuan utama hang buat post ni)))

Oh haha, ya ya aku dengaq omelan hampa semua tu. Hehe. Cuba fikir, cepatkan masa berlalu? Dan cuba fikirkan dengan bertambahnya umur dan berlalunya waktu, adakah amalan kita pun bertambah jugak? Aihh, bukan nak jadi malaikat ka apa ka, tapi think this, we live on this world with some purposes. Lots of purposes yet sometimes we still tend to be bored and tak tahwan dengan apa yang nak buat bila bosan. Padahal banyak lagi benda yang boleh kita buat, kan? Cuba list semua benda tu. Listkan dan cuba usaha sedaya upaya untuk memastikan segala benda yang ada dekat list tu dapat ditanda dalam jangka waktu yang kita rasa kita mampu.

Tak perlu lah aku nak list-kan benda apa yang aku cuba maksudkan kat sini, tapi memandangkan aku rasa macam hampa semua expect aku bagi, okay fine, mai la aku tolong buat senarai. Ehehe. Ada ka orang pun aku taktahu lah kan.

1. Finish some amounts of novels, articles etc in a week. Eg, 2 English articles per week. Or, 2 novels per month.
2. Try to memorize Al-Quran. Eg, right after Maghrib or Isya'. Take a bit of your 24 hours to sit down and memorize 3 ayaat at least per day.
3. Make sure yourselves smile to people around you. Pick some of your friends and smile. Haha macam retarded. But yeah, benda ni sebagai batu loncatan lah kan. 
4. Try to say good things to people around. Eg, cakap "Uhibbuki fillah" kat senior atau kawan-kawan serumah, atau kepada insan yang anda jumpa di atas bas. Eh. Macam melampau. K.
5. Sapu sampah dan mop bilik. Pokoknya, pastikan bilik kemas lah hari-hari. 
6. Ensure yourselves to be always motivated. Eg, post some quotes on your wall that can trigger your emotion to be better day by day. Atau pakai maffler Palestine setiap kali nak belajar. Hoho, jihad fi sabilillah!
7. Say I LOVE YOU to parents!
8. Renew your intentions by reminding yourself of why are you here?
9. Try to keep in touch with your friends. Eg, greet them in a brief kat FB, Twitter. Contoh macam , "HI!", and yada yada.

Okay aku dah run out nak senarai apa dan apa dah ni. Hehe. Teruk kan? But yeah, instead of we get busy dengan business kita iaitu nak menghabiskan degree bagai, apa kata kita take time and chill. Jangan asyik tidur ja bila dapat cuti. (haih, bam on my face) 

But yeah! Let's change for better! Insha Allah! (:

Rightio, salam alaik.. Tu ja yang aku nak kongsi. Hehe. Pembukaan pun tak bagi salam, mai tang pengakhiran pun macam tergantung ja. Cause Im cool liddat. Eceh.

P/S- cakap pasal 2013 ni, maknanya dah masuk tahun keempat aku terlibat dalam dunia blog lah kan. Lulz gila. Kalau buat nuffnang ni agak-agak income aku dah berapa lah ye. Loser baq hang, aku sumpah noob nak buat nuffnang ni. K. 

P/S/S- Bila baca post aku yang dulu -dulu, rasa macam, lahai, aku ka yang tulis tu. ._. Adakalanya cara aku blog tu sangat memalukan dan tak matang. Kehkeh, Krisis identiti ka macam mana, habaq mai sat. Tapi bukan lah nak kata, aku lebih selesa dengan diri aku sekarang ni. 

5 SAY WHAT!?:

Diyanah said...

tak yah cakap bila part baca post2 lama. i feel like burning my own blog.

As-Sakinah © said...

@Syaza - kann? Funny sebenarnya how we change within these years. Haih la. But this is good. I love it. (:

Addin Aisyah said...

hahaa.. kalau nk tengok kita dulu mcm mana, boleh lah tgok post2 lama kita... kan? konpem nak tergelak sendiri..

As-Sakinah © said...

Yaaaa. Memang. Pada masa yang sama, dapat gak muhasabah. All in one. :3

puteri said...

4 years kira sebaya dgn beta bersekolah menengah la hihi :3