Stalkers. Bhahaha

Wednesday, January 9, 2013

Stress dan Entah, Taktahu nak Tulis Apa kat Sini

Assalamualaikum, may peace be upon you. Yes, I am so stressed out recently, starting about two three days ago. Blergh, I swear this is so tiring and hectic. To be simplified, I hate how everything works here. The lectures, people, lecturers, facilities, traffic and all. Irrelevance is everywhere, EVERYWHERE! 

I am so tired that sleeping cant help me. People say, if you're tired, take a power nap then continue doing your work. The problem is, I dont even start anything yet I feel sooooooooooooooooo darn stressed to get it started while my friends around are almost done doing them. ASDGHJKL.

Sumpah pissed off dengan keadaan kat sini. Nak senarai? Aku takkan kisah kalau ada orang yang nak cakap, "Alah, biasalah tu, nanti sesuai lah tu." " Sabar lah, nanti okay lah tu:" " I know you can do it"

These are the words that I alwaaaaays get. Like, yes they are healing but at the same time, the words will not permanently heal my impairment. Cakap senang, cuba hang mai rasa apa yang aku rasa. Berat nanang. Ah!

Baik, hidup di sini tak semewah dan seselesa di Malaysia. Tahukah anda, di Malaysia, anda ada bas atau LRT atau apa2 fasiliti yang menyenangkan anda untuk ke kelas, di sini, anda tahu apa yang aku naik ke kelas? Ya, angkut. Angkut is some sort of van rusa kat malaysia tu, tapi teruk macam nak angkut anak-anak ayam. Dengan himpitan orang, berasak-asak, campur laki perempuan. Ya rabbi, kadang-kadang bau orang sebelah, lahaaaaai, aku rasa macam nak hadiahkan minyak wangi Hugo satu kat dia. Ergh.

*tarik nafas*
Kedua, tapi benda ni aku rasa yang paling bagi effect dalam sebab aku stress. Iaitu sistem pembelajaran Fakultas Kedokteran Gigi (FKG) di USU. Sini tak pakai sistem semester macam hampa semua kat Malaysia woi, sini pakai sistem blok woi. Yang menyakitkan hati aku sangat-sangat adalah sistem ni sangat memberi tekanan betubi-tubi yang aku rsa macam nak flip everything termasuk dorsen yang ada. Eh. Sorry. Aku tak bermaksud nak disrespectful or what tapi sistem dia SUMPAH TAK MACAM U WOIIIIII!

*tarik nafas lagi, dalam-dalam*

*menangis*

Aku tak tahu nak jadi apa dengan hidup aku. Aku jarang cakap macam ni kat dunia maya, tapi aku seringkali cakap benda macam ni kepada diri aku, dan kadang2 aku sendiri jugak yang menenangkan diri aku dengan mengatakan deen over dunya, sabar, innallah maassabirin, why worry of you can pray etc. Yes, quotes do help you but not forever, by the time I have to face the reality, I become so demotivated.

Balik kepada sistem blok yang macam tahik. Sorry kalau kasar, tapi aku kisah apa aku  nak luahkan segalanya boleh dak, tak suka mohon ALT F4. Aku bagi contoh, sekarang aku dalam semester satu, dan dalam satu sem tu ada 4 blok. Setiap blok tu berlaku dalam masa sebulan lebih kurang, by end of the month, FINAL EXAM. MARKAH DIKIRA UNTUK POINTER SATU SEM.

Nak cakap, final exam aku setiap bulan dan aku sumpah rasa macam nak jadi hulk bila teringat dengan keadaan ini. Ya Rabbi T.T

Ketiga, bangunan FKG USU sumpah BURUK. Apatah lagi fasiliti. Perpustakaan tu takyah kata lah kan, perpustakaan desa kita kat  Malaysia pun tak macam tu. Konon nak lahirkan Dokter Gigi yang macam tu macam ni, tapi fasiliti haram tak sediakan. Dan oh ya, BLACKOUT tu a norm kat sini. Yang kat Malaysia patut bersyukur sangat-sangat, dan aku rasa sepanjang aku kat Matrik dulu tak pernah la blackout waktu lecture.

Blergh. Annoying baq hang. 

Keempat, RACISM adalah keutamaan. Yuran kami anak Malaysia mana sama dengan depa weh. 2x mahal. Bukan setakat 2x aku rasa, entah malas aku nak kira. Tapi serius weh...........Macam mana U ni nak maju kalau sistem pun tak setarat mentaliti kelas pertama. Arrgh!

Haha. Mesti ada orang nak cakap kat aku, " Ce tanya senior sebelum ni, cemana depa survive." Yes , i get that A LOT.

Ada senior cakap, just go with the flow, yadda yadda.

Oh ya, sistem blok ni belum terbukti lagi keberhasilannya. Batch-batch yang grad sebelum ni bukannya guna sistem blok ni, depa guna sistem sem macam kat Malaysia jugak lah, dan aku tak paham kenapa USU buat sistem blok. Blergh.

Dah, tahap aku nak optimis dah sampai tahap tertinggi. Aku penat nak beroptimis dengan semua yang aku hadapi. Aku tahu mesti ramai yang kecewa dengan aku sebab aku asyik nak demotivated and all.

And yes, Im thinking of quitting. Assalamualaikum, thats all. May peace be upon you.

p.s - btw, result exam kami will never show the effort. no matter how hard we, malaysian work, we can never get higher than indonesians. get that? TU STRESS GILA.

p.s - ada manusia nak offended dengan aku, aku peduli apa. K bye.

4 SAY WHAT!?:

Addin Aisyah said...

serius tak sangka sampai macam tu sekali.. papown, buatlah keputusan yang terbaik k.. :) ummu doakan..

As-Sakinah © said...

@Ummu: Jazakillahu khairan jazaa! Allahu Allah, itulah tengah pertimbangkan baik buruk sama ada stay atau tidak. Tapi itulah bila fikir balik, dah half way kot. Rugi pulak nak quit. Allahu Allah. Moga Allah membantu dan memberi kekuatan

As-Sakinah © said...

@Nadhirah Nazarudin: Hoyeahhh. Stay optimist stay positive. Cabaran perlu ada utk membuat kita kuat *pujuk hati*

We have come this far, it doesnt worth for us to quit when we are already half way there.

Tapi tulah kan, ada kalanya kita motivated bagai, ada benda melintang lalu utk test kita. And pada masa tu, kita perlu ruang untuk luahkan perasaan so yeah, thats why I made this post. Thanks babe for your concern. May Allah bless you.

Najaatul Farhah said...

Hmm.

kinda having the same situation here actually, in Al-Azhar.
you may say that biah here is good bla bla bla, but, hmm i think its like " indah khabar dr rupa" maybe?

But yeah, we've come this far, Allah's planning something good for us, biiznillah. Be strongg!!

Been looking for you actually when i thought i saw you in my neighbourhood few days ago. Okay, pelanduk dua serupa kot.
*still remember that u said u want to come here when we're at the matriks. ohh, actually when i was at the matriks.

Apepun, all the best tasya. Bittaufiq wannajah. :D

Salam ukhuwah, if you still remember me.
:')