Stalkers. Bhahaha

Monday, January 25, 2016

Ni Kira Macam Post Dari Aku untuk Aku Lah Kot

Lama betul ni tak menulis.

Okay, nak banding dengan diri aku dengan post yang sebelum ini, aku rasa mindset aku agak lain sikit. Tapi yeah what I can say is, aku still aku. Just experiences yang kita hadapi sedikit sebanyak telah buat kita berubah dari masa ke semasa.

Aha. Ni nak cerita random and maybe cerita aku jump sana sini. Kejap cerita pasal tu, cerita pasal ni.

Ahem.

Anyway, aku serius suka berkongsi dengan orang especially those yang aku kira macam adik2 ataupun yang belum lagi jalani macam apa yang tengah aku jalani. Cause ya, aku taknak lah orang rasa macam aku rasa. Tapi actually tu lah hidup kan, kita kena rasa apa yang kita tengah jalani. Dan experience is actually the ULTIMATE teacher.

Tapi kan bila terlalu banyak sangat benda happen in one time, aku jadi macam malas nak berkongsi, baik aku simpan sendiri. And when like people tell me about their life, I'm just gonna be like a listener and yeah at least aku menjadi pengurang beban dia. Nak jadi punchbag pun aku tak kisah. Cause I know how it feels like to contain such feelings so yeah takpelah, harini kau cerita dekat aku, esok aku cerita masalah aku dekat engkau pulak. Or if one day, kau taknak dengar cerita aku pun aku tak kisah, kau pun ada masalah kau sendiri yang nak settle. Ye lah, daripada kau nak dengar masalah aku, baik kau fokus kepada masalah engkau kan. So yeah,

I believe kita semua ni kena toleransi je. cause everyone is struggling. Hidup weh. Life sucks though. Kau rasa macam nampak masa depan cerah. Tapi bila nak jalan ke arah tu rasa macam gelap pulak masa depan. Hahaha demmit.

***
Anyway,

Kita ni kan, mesti ada satu gol yang kita nak. Kita ada bayangan yang kita  duk gambarkan when we first start. Macam cerita aku sekarang ni, awal aku pegang jawatan YDP,  aku ada aku punya gol nak aku capai. Aku ada something to accomplish.

Tapi yang syoknya, ya lah, kita boleh rancang, tapi along the way, siapa tahu apa yang akan terjadi? Itu paling aku takut. Tapi kalau kita duk fikirkan sangat pun susah juga. Jadi, apa yang kita mampu buat adalah dengan hadapi saja, dan pada masa yang sama, at the exact and very time, we know kita akan hadapi benda tu dan kita perlu buat diri kita hadapi benda tu. Haha engkorang paham tak ni.

So yeah. aku ada benda yang aku tulis dekat dalam catatan aku like apa yang perlu aku buat and apa yang aku nak sebenarnya bila aku jadi YDP ni.

So awal2 aku rasa macam yeh, aku on track lah tapi throughout the way, yeap, banyak lah benda berlaku, itu ini, masalah personal, study stuffs, masalah perasaan, rasa semangat turun naik, kejap atas, kejap bawah hesh.

Which sometimes bila tengok balik, rasa macam sedih pulak dengan diri aku. I was reaching out. Calling out for people to help me. Yeh, memang akan ada orang yang nak tolong kita. But people wont feel what we actually feel.

Depa  boleh tolong kita, semampunya. Yang lain, kau kena bangun dan buat sendiri.

***
Masalah perasaan ni boleh drag us down. So if aku have chances I wud like to tell to my prev self in 2015 is to just stay firm dengan prinsip aku; stay heartless.

Hati-hati dengan walls yang kau drew down. Yeah you can open up to people yang kau rasa kau trust but in the future, kau pasti akan rasa you are wasting time actually.

Okeh aku taknak cerita further pasal perasaan. 

One thing i can tell is jangan layan sangat perasaan. Tu je. Sampai masa, adalah benda alah tu. Jangan paksa. Let it come naturally. Ada, ada. Tak ada, tak ada. Nak buat macam mana.

Melainkan, kau punya that strength to make it happen. Just go for it. Tapi kau kena extra kuat. Rasa boleh buat, buat. Taknak buat, put it aside.

*playing #BukanHalAku by Kaka* LOL tibah

***

Apa2 pun, apa2 yang kau tengah ada sekarang ni, jangan pernah bongkak or nak boast around like "Eh aku ada benda ni sekarang..... Kau tengok lahhh, dunia!"

Cause aku nak pesan kepada diri aku especially, benda nikmat Allah SWT bagi macam ni, kejap je dia nak bagi kita pinjam and boleh Dia tarik bila-bila masa.

***

Jangan sesekali kau compare diri kau dengan diri orang lain. Kau ada lah kau, dia adalah dia. Tapi jangan sesekali kau cakap dekat orang lain "Kau takkan faham aku".

Yep. Memang aku takkan faham aku sepenuhnya, kau takkan faham kau sepenuhnya. 

Even kita pun tak faham diri kita sepenuhnya kekadang. So apa lah sangat bila orang tak faham kita ni ayedak.

Accept je lah apa orang nak cakap kat kita. At the end, kita yang decide what we're going to do. But yeah, make sure thats the best for us and within our capability.

***

Apa pun, jangan lupa kita ni manusia. Hamba kepada Tuhan yang Maha Kuasa. Yang have POWER over everything. The only thing we can do is to usaha. And the rest is on His hands.

If benda tu tetiba jadi lain daripada apa yang kita harap, nak buat macam mana. We don't have power over it. Hadapi dan make the best out of it. Be there. Ada kan diri kita pada masa itu. Live in that time. Act upon what you have that time.

Pray and pray. Harap and harap kepada Dia. If the thing doesnt turn out according to you. sabar jap, tarik nafas dan teruskan hadapi. Tu jelah

***

Apa pun. Hidup ni memang perit. Ahahahahahaha.

0 SAY WHAT!?: